Sunday 30 January 2011

Toplumsal Varoluş Mitingi

Θα πει Συλλαλητήριον Κοινοτικής Ύπαρξης. Τούτον ήταν το όνομαν των διαδηλώσεων των Τ/Κ. Επήα τζιαμαί τζαι είδα μια ενέργειαν τζαι έναν πάθος που έσιει χρόνια να δω. Είδα μιαν μαχητικότηταν τζαι μιαν διεκδίκησην. Είδα όμως τζαι μιαν υπαρξιακήν αγωνίαν που με εσυντάραξεν. Εμπνεύστηκα, εσυγκινήθηκα, αλλά τζαι εσιντρολίστηκα την ίδιαν στιγμήν.

Το πρόβλημαν με τον διάλογον των θκυό κοινοτήτων στην Κύπρον, στον βαθμόν που τούτος υπάρχει τζαι γινίσκεται, εν ότι ο ένας εν ακούει τον άλλον. Ή μάλλον ακούει επιλεκτικά, τζαι πιάννει τα κομμάθκια που θεωρεί ότι επιβεβαιώνουν τες προκαταλήψεις τζαι απόψεις του χωρίς να τα σκεφτεί λλίον, χωρίς να μπει στην θέσην του άλλου για να καταλάβει τες έννοιες του, τί τον τρώει τζαι τί τον κρούζει. Πριν λοιπόν βιαστεί κάποιος να σχηματίσει άποψην τζαι να κρίνει, τζαι ασχέτως αν συφφωνεί ή διαφωνεί μαζί τους, ας ακούσει τι είχαν να μας πουν εχτές οι Τ/Κ. Όποιος δεν έσιει διάθεσην να ακούσει ας αλλάξει σελίδαν.

Οι Τ/Κ λαλούν μας ότι η ύπαρξη τους ως κοινότητα στην Κύπρον απειλείται. Μόνον τζαι μόνον που εχρησιμοποιήσαν τον όρον κοινότητα πέμπει έναν σημαντικόν μήνυμαν: ότι ενώ σύφφωνα με την επίσημην ιδεολογιάν που ποτζεί, υπάρχει έναν κράτος το οποίον υποτίθεται εκφράζει την εθνικήν τους θέλησην, τούτη η λογική ανατρέπεται διότι τούντο κράτος (τζαι η Τουρκία) υποβίβασεν τους σε κοινότητα. Που την άλλην, διεκδικούν την ύπαρξην τους σαν κοινότητα στην Κύπρον, τζαι τούτον εν κάτι που πρέπει να σημειώσουμεν εμείς σαν Ε/Κ. Λαλούν μας δηλαδή «κοπέλια υπάρχουμεν τζαι εμείς, εν τζαι δικός μας τόπος τούτος. Όπως παν τα πράματα εννα χαθούμεν, τζαι άτε να τα έβρετε μετά με τους έποικους».

Που τζιαμαί τζαι τζει τα συθθήματα που είχαν πας τα πανό τους, που ήταν πολλά θαραλλέα τζαι είχαν πολυεπίπεδα νοήματα, συγκεντρώννουνται σε τρία σημεία διαμαρτυρίας τζαι διεκδίκησης:

(α) Εναντίωση στο οικονομικόν πακέτον της Τουρκίας. Νώθουν ότι τους εξευτελίζει ο Ερντογάν άμαν τους λαλεί «κοπέλια, εγιώ πιερώννω, τζαι να κάμνετε ό,τι σας λαλώ. Εννα σας κόψω τους μισθούς σας τζαι να πείτε τζαι ευκαριστώ». Που τζιαμαί τζαι τζει, η λογική λαλεί ότι η μόνη διέξοδος για λλόου τους εν η επανένωση, αφού μόνοι τους εν ιμπορούν να υπάρξουν, τζαι την εξάρτησην που την Τουρκίαν εν τη θέλουν.

(β) Εντονότατη διαμαρτυρία για το ότι αυξάνουνται οι έποικοι εις βάρος των Τ/Κ. Τούτη εν τζαι η πιο απτή απειλή για την ύπαρξην των Τ/Κ.


(γ) Η διεκδίκηση τζαι υπογράμμιση μιας πολιτισμικής ταυτότητας η οποία είναι είτε Κυπριακή είτε Τ/Κ, όμως τζαι οι θκυό είναι σε αντιπαραβολήν τζαι σε σύγκρουσην με την Τουρκικήν ταυτότηταν. Εκάμαν το χαλλούμιν τζαι τες σιεφταλιές σύμβολον της κυπριακότητας τους σε αντιπαράθεσην με το ντονέρ τζαι το Άντανα κεπάπ. Η κυπριακή ταυτότητα εκφράζετουν που τες διαδηλώσεις του 2002, όμως άμαν είδαν ότι οι Ε/Κ εν διεκδικούν ούτε ασπάζουνται μιαν κυπριακότηταν, εκάμαν την σιγά σιγά Τ/Κυπριακότηταν.


Η γεννικότερρη αίσθηση που έπιασα εγώ ήταν ότι διεκδικούν να μέννεν αποικία της Τουρκίας. Η ημέρα την οποία εθκιαλέξαν για να κάμουν την διαμαρτυρίαν τους έννεν τυχαία. Εν η επέτειος της πρώτης διαδήλωσης των Τ/Κ εναντίον της Αγγλικής αποικιοκρατίας το 1958. Υπάρχει δηλαδή ένας συμβολισμός, ένας παραλληλισμός μεταξύ της Αγγλικής τζαι της Τούρτζικης αποικιοκρατίας.


Εν πολλά εύκολον να βολευτούμεν σαν Ε/Κ στα μηνύματα που καταδικάζουν την Τουρκίαν. Όμως το ζήτημαν έσιει τζαι μιαν άλλην διάστασην. Οι Τ/Κ νώθουν ότι τσιλλά τους που την μιαν μια Τουρκία που τους συμπεριφέρεται παντώς τζαι εν αποικία, τζαι που την άλλην οι Ε/Κ οι οποίοι εν ενδιαφέρουνται να ζήσουν μαζίν τους ως ισότιμη κοινότητα που σέβεται την ύπαρξην τους. Στην καλλύτερην περίπτωσην ο μέσος Ε/Κ δέχεται ότι οι Τ/Κ εν μειοψηφία που έσιει δικαίωμαν να υπάρξει στην Κύπρο ως μειονότητα κάτω που τους δικούς μας όρους. Τούτον που εφωνάζαν προχτές ήταν ότι εν κοινότητα. Τζαι είπαν μας αν χαθούμεν εμείς σαν κοινότητα εννά έσιετε τζαι εσείς πρόβλημαν. Ήταν μια κραυγή απελπισίας, που ανάμεσα στες γραμμές ελάλεν: «κοπέλια, είμαστεν τζαι εμείς δαμαί τζαι έχουμεν δικαίωμαν πας τούντην γην μαζίν σας!».

Τζαι κλείω λαλώντας ότι μπορεί κάποιος να μεν τους αναγνωρίζει το δικαιώμαν ύπαρξης σαν ισότιμη κοινότητα. Μπορεί να λαλεί ότι εμείς έχουμεν παραπάνω δικαίωμαν διότι είμαστιν η πλειοψηφία ή επειδή ήρταμεν πριν που λλόου τους δαμαί διότι είμαστιν απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων. Δικαίωμαν του. Εν μια θέση. Αλλά αν ιμπορεί ας βάλει τον εαυτόν του στην θέσην ενός Τ/Κ, τζαι ας ισκεφτεί αν θα εδέχετουν να του συμπεριφέρουνται σαν μειονότητα στον τόπον του που τον αγαπά. Γιατί μπορεί αύριον ναν ο ίδιος μεονότητα.


Το πανό λαλεί: "Εσώσετε μας; Ασσιχτίρ!" Σημειωτέον ότι το ασσιχτίρ στην Τουρκίαν έννεν μόνον κουβέντα του καυκά, εν κουβέντα του μασιερκού.

11 comments:

  1. πολλά καλή ανάρτηση! Ηταν σαννα τζιαι άκουσες τες φωνές μου, που έμαθα τα γεγονότα τζιαι εδιερωτούμουν πότε ήταν να γράψει κάποιος παρών τες σκέψεις του...
    Ας βάλουμεν ούλλοι τον εαυτόν μας στην θέσην τους.

    ReplyDelete
  2. Έχεις δίκιο πως οι περισσότεροι ΕΚ έμειναν και μάλιστα προέβαλαν τα συνθήματα εναντίον της Τουρκίας. Το πρόβλημα δεν τελειώνει εκεί όμως, στην πραγματικότητα μόλις αρχίζει.

    Γιατί αν πάω και στο (α) σου, νοιώθω πως η όλη εκδήλωση ήταν μια επίδειξη δύναμης και μόνο. Δεν υπάρχει περίπτωση να «γλυτώσουν» από την Τουρκία και τα μέτρα της, χωρίς λύση. Επίσης, η ουσία των οικονομικών προβλημάτων επίσης δεν θα αλλοιωθεί δίχως λύση.

    Οπότε, αν δεν διαδήλωσαν υπέρ της λύσης, ποιο το νόημα;

    Στροβολιώτης.

    ReplyDelete
  3. δυστυχώς το να βάλουμεν τον εαυτόν μας στη θέση τους απαιτεί μιάλην τόλμην τζιαι ικανότηταν να σκεφτούμαστεν τζιαι κάτι άλλον εχτός που την γλύκαν μας. Δαμαί εμείς ποδά εν σκεφτούμαστεν πιον σαν κοινότητα/κοινότητες/σύνολα, είτε τούτα εν δήμοι, χωρκά, γειτονιές. Ο καθένας κάμνει την κάβλαν του τζιαι παίζει μόνον για τον εαυτόν του-η συλλογικότητα εχάθηκεν, πού να βρεθεί για να συμπεριλάβει τζιαι τους πουποτζιεί; Εγώ πάντως εν είμαι αισιόδοξος.

    ReplyDelete
  4. @Στροβολιώτης,
    Όπως τζαι το 2002-3, η αφορμή για τες διαδηλώσεις ήταν κοινωνικο-οικονομικά προβλήματα, αλλά στο βάθος ήταν το κυπριακόν. Έτσι τζαι τωρά. Τζαι ξέρουν το καλά ότι το να διαδηλώνεις εναντίον των οικονομικών μέτρων έννεν λύση στα προβλήματα σου τζαι ότι μόνον με την επανένωσην εννά πνάσει το βλατζίν τους.
    Μπορεί τα κόμματα να εμάχουνταν να κουκκουλλώσουν τα συθθήματα, αλλά όποιος ήταν τζιαμαί ξέρει πολλά καλά ότι της Τουρκίας είπαν της ασσιχτίρ (χωρίς πλάκαν, είσιεν πανό), τζαι ότι αν έξυννες την επιφάνειαν της διαδήλωσης το θέμαν που τους έκρουζεν ήταν η λύση του κυπριακού. Με άλλα λόγια, ήταν μια προθέρμανση για το τι έρκεται, τζαι τζιαμαί θα είναι ξεκάθαρα σε σχέση με τη λύση.

    ReplyDelete
  5. Αντώνη, σ' ευχαριστώ που κατέγραψες για μας όσα είδες από κοντά στο συλλαλητήριο. Υπογραμμίζω και τα τρία σημεία που αναφέρεις ως κύριους παράγοντες που ώθησαν τους τ/κ σε αυτή τη μαζική κινητοποίηση και ειδικά τις επισημάνσεις σου, ότι "ο ένας εν ακούει τον άλλον" και "Οι Τ/Κ λαλούν μας ότι η ύπαρξη τους ως κοινότητα στην Κύπρον απειλείται."

    Μεταφέρω ό,τι έγραψα και σε ένα άλλο ιστολόγιο σήμερα για το θέμα, για να μην επαναλαμβάνομαι:

    Υπήρχε πάντα (και ειδικά μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων) ένα περιθώριο εδάφους για συνεργασία με την τ/κ πλευρά, αλλά δυστυχώς δεν τύγχαινε επαρκούς προβολής ή αξιοποίησης από τους ε/κ. Οι πρόσφατες διαδηλώσεις αναβίωσαν τη συνεχιζόμενη θέληση για οικονομική ανάπτυξη, αλλά και προστασία της τ/κ ταυτότητας μέσω της διζωνικής λύσης-επανένωσης με τον ευρωπαϊκό Νότο. Είναι αδύνατο να μην διασυνδεθούν αυτά τα δύο, όταν οι τ/κ στρέφονται καθαρά εναντίον της Τουρκίας και τον απολυταρχικό τρόπο που διοίκησε ως κατοχική δύναμη τις τελευταίες δεκαετίες τα κατεχόμενα. Και τώρα στα δικά μας...Είμαστε έτοιμοι αυτή τη φορά να λάβουμε αυτά τα τόσο ισχυρά, αλλά και ελπιδοφόρα μηνύματα; Θα δώσουμε ένα/το χέρι στους τ/κ (προτού διαβρωθούν πλήρως ως κοινότητα από τον εποικισμό του εισβολέα και πάρουμε κι εμείς σειρά...) ή θα τους παρακολουθούμε ενώ θα ξεχύνονται διαμαρτυρόμενοι στους δρόμους, όπως πριν δέκα χρόνια, διά τηλεοράσεως; Μέχρι στιγμής, αν κρίνει κανείς από την αντίδραση της επίσημης κυπριακής πολιτείας, κυριαρχεί μια αμήχανη και ανεξήγητη σιωπή.

    ReplyDelete
  6. Λεμέσια γεια σου,

    Έχω την εντύπωσην πως αν υπάρχει ένα μάθημα που μπορούν να πιάσουν οι Ε/Κ που τους Τ/Κ τούτον είναι σε επίπεδον κοινωνικής κινητοποίησης η οποία ανεξαρτητοποιείται που τα πολιτικά κόμματα.

    Δηλαδή, το ζήτημαν δεν είναι τόσον πολλά το τι κάμνει η πολιτεία. Πρώτον, γιατί με μιαν πιο επίσημην εμπλοκήν τζαι συμπαράστησαν στους Τ/Κ υπάρχει τζαι το ζήτημαν ότι οι εθνικιστές ποτζεί εννα κατηγορούν τους διαδηλωτές ότι εν υποχείρια των Ε/Κ, κάτι που το άκουσα τζαι που Τ/Κ ως φόον. Βέβαια, τούτον εν πρέπει να γίνει άλλοθι για μιαν παθητικήν στάσην, όπως π.χ. το 2002-3.

    Δεύτερον, τζαι πιο σημαντικόν, εν το ότι οι Τ/Κ αγνοήσαν τες συμβουλές των μεγάλων πολιτικών κομμάτων που τους ελαλούσαν να μεν τα βάλουν άμεσα με την Τουρκίαν. Οι συντεχνίες ποτζεί λειτουργούν πολλά πιο αυτόνομα με βάση μιαν επαγγελματικήν οργάνωσην παρά συντεχνίες-ομπρέλλες που έχουν άμεσην σχέσην με πολιτικά κόμματα όπως εμάς (π.χ. ΠΕΟ, ΣΕΚ, κτλ). Έτσι, αγνοήσαν επιδεικτικά τες προσπάθειες των κομμάτων τους να κουκουλλώσουν το πολλά έντονον αντι-τουρτζικόν αίσθημα.

    Για να το πω πιο καθαρά, οι διαδηλώσεις ήταν κομμάτιν ολόκληρης της κοινωνίας χωρίς κομματικές εξαρτήσεις. Δηλαδή, τούτη ούλλη η κινητοποίηση έν ήταν αποτέλεσμαν μιας μεγάλης κεντρικής οργάνωσης που εσυσπείρωσεν τον κόσμον, αλλά μιας φυγόκεντρης δυναμικής με πολλές μιτσιόττερες (τζαι πιο αυτόνομες τζαι ευέλικτες) συντεχνίες οι οποίες όντας πιο κοντά στον κόσμον τζαι την κοινωνίαν εμπορέσαν να εκφράσουν τες έννοιες του χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις.

    ReplyDelete
  7. Δεν ειναι ρατσιστικη η αποψη "ατε βρειτε τα με τους εποικους"; Δλδ ρε παιδες, εσεις ειστε οι καλοι και οι εποικοι οι κακοι;

    Ειναι γελοιο αυτο που γινεται στην κυπρο. Κυπριος, ελληνοκυπριος, τουρκοκυπριος, εποικος, ποντιος, ελληνοποντιος, εποικος κουρδος και χιλιοι δυο τροποι για να λεμε οτι το ζουμε με προκαταληψεις ακομη....

    ReplyDelete
  8. @μιστερ μαξ,
    Σιέρουμαι που θέτεις το ζήτημαν. Η συγκεκριμένη αντίφαση επροβλημάτισεν με άμαν έγραφα το κείμενον. Όμως ο σκοπός μου ήταν να μεταφέρω τα μηνύματα όπως εκφραστήκαν με τα καλά τους τζαι με τα κακά τους, τζαι όπως τα εκατάλαβα εγώ. Έσιει τζαι άλλες αντιφάσεις εκτός που τες ρατσιστικές αντιλήψεις που αναφέρεις, τζαι η συζήτηση πας τούτα τα θέματα εν πολλά μεγάλη. Αρκεί να πω προς το παρόν ότι στο βάθος τα 'θέλω' τζαι 'φοούμαι' των Τ/Κ εν τα ίδια με των Ε/Κ για προφανείς λόγους, τζαι η άρνηση τζαι των θκυό να δεχτούν την διαφορετικότηταν πηγάζει που την ίδιαν στάσην ζωής. Τζαι για να πάω τζαι έναν σκαλίν πάρατζει, τούτον έν έσιει να κάμει μόνον με την Κύπρον τζαι τους Κυπραίους, αλλά με την αθρώπινην φύσην.

    ReplyDelete
  9. >κουβέντα του καυκά, εν κουβέντα του μασιερκού

    Τι να σημαίνει άραγε στην κυπρολαλιά καυκάς και μασιερκός;

    ReplyDelete
  10. Καυκάς: Καυγάς. Το Μασιέρι (του μασιερκού): Μαχαίρι.
    Το "σιε" διαβάζεται ως sh.
    Για έναν οδηγόν ανάγνωσης των Κυπριακών: http://dm3k.wordpress.com/%CE%AF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BB%CF%8E%CF%82-%CE%B4%CE%BA%CE%B9%CE%B1%CE%B2%CE%AC%CE%B6%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9/ Γίνεται μια προσπάθεια τυτοποίησης τζαι καταγραφής των Κυπριακών στην μπλογκόσφαιρα, ελπίζω να υπάρχει κάτι να ανακοινώσουμεν σύντομα. watch this space!

    ReplyDelete
  11. ευχαριστώ πολλά!

    ReplyDelete